CAMIEL

Generative Art!

Op deze pagina zal ik de voortgang van mijn schoolproject 'generative art' bijhouden. Dit zal gemiddeld twee keer per week gebeuren.

 

Om tijd te besparen is de pagina in het Nederlands geschreven.

 

Klik hier voor mijn algemene blog.

Foto's Eindproduct 1

(update)

Brainfart 4

Nu ik weet dat het handtekeningen idee vermoedelijk niet gaat lukken moet ik opzoek naar alternatieven.

 

Wel heb ik een nieuw idee wat visueel wellicht een mooier resultaat zal opleveren. Ik wil een programma in Processing bouwen die foto's omzet zoals in de getoonde experimenten.

 

Ik kan dan vintage foto's inladen die voor mij de essentie van een bepaalde race (auto) uitstralen. Daar kies ik een passend vormpje bij. Met behulp van de kleuren uit de 'donor' foto zou je de sfeer van vroeger moeten zien op een heel moderne manier.

 

Dat resultaat wrap ik dan om de moderne auto heen.

 

Hieronder staat een voorbeeld van een livery die ik onlangs heb gemaakt. Geinspireerd op de BMW 3.0 CSL uit de 70s.

 

Update Brainfart 3

Misschien dat mijn plan met de handtekeningen al bij voorbaat mislukt is. Na een ongeluk op het circuit met dodelijke afloop wordt de baan tijdelijk niet gebruikt. :-(

 

Wel wil ik verder met de uitkomsten van experiment 4. Met nieuwe processing experimenten moet er wel een gave generatieve livery van te maken zijn.

Momenteel heb ik nog geen nieuwe ideeen of inspiratie opgedaan. Vervelend, want ik wil graag iets hebben waarmee ik richting aan mijn project kan geven.

 

Tips van Marie en Theo waren om toch iets met auto's te doen aangezien daar mijn passie ligt. Dat wilde ik aanvankelijk niet doen omdat ik dat al te vaak doe.

 

Daarintigen bedenk ik me nu ter plekke dat het leuk zou zijn om iets rondom autoskinning te doen. (zie deze pagina)

 

Wordt vervolgd...

Brainfart 2

(na experiment 3)

Zoals beschreven bij idee 1 heb ik de kinderen van mijn zus tekeningen laten maken.  Deze heb ik verwerkt met Processing.  Het eerste resultaat was wel erg rommelig, daarom heb ik ze handmatig ingekleurd. Twee exports zijn hieronder te zien.

 Experiment 3

Joshua Davis is een Amerikaanse kunstenaar die zijn brood verdient met kunstwerken. Deze kunst maakt hij door computerprogramma’s te schrijven die hij zodanig instelt, dat vector-gebaseerde tekeningen binnen bepaalde grenzen zich willekeurig ‘ontwikkelen’.

 

Toen hij 9 was ontdekte hij dat hij creatiever was dan zijn klasgenoten. Zijn ouders namen hem daarop mee naar musea en zo ontwikkelde hij z’n gevoel voor kunst en wat hij mooi vond.

Rond de tijd dat het internet in opkomst en beschikbaar was is hij meteen ingestapt. Hij maakte gebruik van de beschikbare tools en heeft de computer altijd gezien als medium om kunst te maken. Daarnaast kon Joshua z’n werk eenvoudig delen voor een miljoenenpubliek.

 

Wat zijn werk kenmerkt is het samenspel tussen ‘fysiek’ en digitaal werk. Zo tekent hij met markers iconen, doodles, Aziatisch ogende objecten. Verwerkt deze in Processing om er generatieve kunst van te maken. En vervolgens draait hij weer terug naar de fysieke wereld, door de ontwerpen te printen, na te tekenen of zelfs met een CNC machine in hout te frezen.

Hij is ook dol op experimenten, gebruik maken van fouten of proberen bestaande kunst te recreëren door middel van zijn geschreven code.

 

Joshua Davis

DE HOEN

art

Eindproduct 1

Geslaagd!

Op basis van 'update experiment 7' heb ik enkele voorbeelden gemaakt van op canvas geprinte kunstwerken.

 

Deze heb ik op verschillende websites geplaatst waaronder een Facebookgroep voor autoliefhebbers. En boven verwachting was de feedback  niet alleen positief,  maar was er zelfs vraag naar de foto's.

 

Binnen een kwartier had ik al diverse aanvragen en tot dit moment stijgt het aantal.

 

En inmiddels ben ik 24 uur verder en heb ik mijn eerste tevreden klanten. Erg leuk! :-)

 

Hieronder staan de voorbeelden zoals ik ze geplaatst had. [link]

 

Experiment 6

Hier het resultaat van mijn laatste idee. Ik heb de parameters van mijn Processing zodanig aangepast dat een grote afbeelding ingeladen kan worden. Daarnaast staan de vierkantjes dezelfde richting op, omdat ik dat fraaier vond bij experiment 4.

 

Daarnaast heb ik gezocht naar een foto waarin niet al te veel asfalt te zien is.

 

Tenslotte heb ik het resultaat geexporteerd en met photoshop verwerkt in een .dds bestand. Dat is tevens de versie te zien in de simulator.

Voor het vierde experiment was ik van plan de voorgaande ideeen te combineren. Daarnaast heb ik de grootte van de vierkantjes aangepast, strokes verwijderd en in de laatste versie de snelheid van draaien random gemaakt.

Experiment 4

Hieronder volgt een aantal links die mij inspiratie hebben gegeven tijdens het werken aan het project.

 

Papieren Geluidsgolven

 

3D model accelererende SLS

 

Dropbox Joshua Davis

 

Presentatie W3 Joshua Davis

 

Fabian Oefners 'Exploded Cars'

 

Quote:

 

"Work and Play are the same things under different conditions."

 

Inspiratie

Inspiratie opdoen...

Om inspiratie op te doen ben ik begonnen met het kijken van de aangerade filmpjes op skillshare.com.

 

Ter voorbereiding daarop heb ik een presentatie bekeken waarin Joshua Davis verteld over zijn leven als generative art designer.

 

Dit heeft me zo gemotiveerd dat ik vrijwel meteen begonnen ben met het tekenen van patroontjes.

De presentatie gegeven door Joshua Davis heeft me behoorlijk geinspireerd. Zo is hij net als mij erg geinteresseerd in het omzetten van het digitale naar het fysieke.

 

Zo kwam ik op het idee om mensen (medestudenten, familie)  een opdracht te geven om iets te tekenen binnen enkele richtlijnen.

 

Die kan ik vervolgens omzetten in Illustrator en met Processing genereren tot een compositie.

 

Deze 'nieuwe' tekeningen zou ik dan kunnen printen op A3 formaat om ze door diezelfde (of andere) mensen te laten inkleuren. Op die manier heb je drie keer een generatief proces in het kunstwerk.

 

Het enige waar ik 'bang' voor ben is dat het een onsamenhangend geheel wordt. Maar dat zal ik later wel zien.

 

Brainfart 1

Afsluiting Project

'Generative Art'

Tijdens de laatste keer dat ik Theo heb gezien (bij Research Principles, 15 april) heb ik verteld hoe het met mijn project ervoor stond.

 

Omdat ik in staat ben geweest mijn eindproduct te verkopen hebben we besloten idat ik mijn laatste idee niet hoefde uit te werken.

 

Waar ik nu vrij druk mee ben, is het klantcontact (wat momenteel nog allemaal via Facebook gaat) en afspraken maken met drukkerijen. Komende week ga ik kijken naar printtests op verschillende materialen. (papier, aluminium en kunsstof)

 

Zodra ik dit op de rit heb kan ik op meerdere autofora reclame maken en zo de stroom aanvragen op gang houden.

 

Ook bied ik de mogelijk aan om eigen foto's in te laten sturen, hierdoor kunnen liefhebbers hun eigen auto laten omzetten.

 

Wanneer dit alles draait breid ik wellicht uit naar portretfoto's. Maar dat is voor later. Voor nu probeer ik alles zo goed mogelijk te regelen en zoveel mogelijk te verkopen :-) Het blijkt maar weer, op tijd van enkele dagen kan het hard gaan.

Eindproduct 1

Foto's eerste klant!

Deze liefhebber was er niet alleen snel bij, hij heeft er onmiddelijk twee besteld en laten printen op alumium.

 

Overigens zal ik vanaf nu enkel nog prints versturen. Geen losse foto bestanden dus.

An sich is experiment 6 goed geslaagd, alleen vind ik de uitkomst niet interessant genoeg.

 

Ik zou namelijk de kleuren uit de originele foto willen extracten om ze vervolgens random in het blokjespatroon te zetten.

 

Iets soortgelijks gebeurde ook bij experiment 4. De kleuren waren meer verdeeld dan een gradient. Dat zag er m.i. beter uit. Daarom ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden en heb ik het volgende gevonden:

 

Github/DynamicColorPalette

 

HcolorPool Kleurselectie

(selecteert pixels uit eenfoto en zet deze color in de pool)

 

 

Die heb ik getest en proberen om te bouwen. Ook heb ik geprobeerd de HColorist aan de ColorPool te koppelen. Maar alles zonder succes.

 

Tijdens het 'spelen' kwam ik wel tot onderstaande resultaten. Die er eigenlijk best stoer uitzien!

Experiment 7

Brainfart 3

(n.a.v. experiment 5)

Nadat ik met Theo en Marie heb overlegd, ben ik van plan iets met custom skins te doen. Zoals beschreven in Brainfart 2 lijkt het me leuk om mijn 'ervaring' te combineren met de designs van Joshua Davis.

 

Nu ga ik waarschijnlijk binnenkort naar een autocircuit. Het leek me interessant om handtekeningen te verzamelen en die zoals de kindertekeningen random op de skin te applyen.

Experiment 5

Cool! Om uberhaubt aan een autobestickering te beginnen moet ik de Processing tekeningen kunnen exporteren naar PDF. Dat is me gelukt door onderstaande code te verwerken in m'n bestaande bestand:

 

import processing.pdf.*;

 

void setup() {

  size(400, 400, PDF, "filename.pdf");

}

 

void draw() {

 

// Inhoud tekening

 

  println("Finished.");

  exit();

}

 

Kortom, weer een beetje verder!

Experiment 2

Dit experiment is een uitbreiding op de eerste. Ik ben nog verder gegaan met de variabelen. Geen omtreklijnen, random draaien, random groottes.

Experiment 1

 Met behulp van de gevonden Dropbox bestanden van Joshua Davis heb ik onderstaand experiment gemaakt.

Ik heb de foto vervangen en gespeeld met de settings.